De eerste stap naar het vinden van jouw element!
Een meisje dat slechte cijfers haalde op school, opdrachten vaak te laat inleverde en niet stil kon zitten, werd door haar ouders naar een psycholoog gestuurd. Had ze misschien een leerstoornis? De deskundige observeerde haar goed, maar in plaats van speciaal onderwijs adviseerde hij de ouders om haar naar een dansopleiding te sturen. Het meisje was Gillian Lynne, die later wereldberoemd werd als balletdanseres en choreograaf. Haar verhaal laat zien dat we vaak maar een beperkt idee hebben van de reikwijdte van onze eigen capaciteiten. Regelmatig krijgen we het gevoel dat we niets bijzonders kunnen doordat we op school niet zo goed presteren. Gillian had het geluk dat iemand zag dat ze daarom nog niet ongetalenteerd was.
Om ons element op te sporen, moeten we onze kijk op bijvoorbeeld intelligentie en creativiteit radicaal veranderen in mijn optiek. Want intelligentie is meer dan alleen logisch, verbaal en wiskundig kunnen denken. Een psycholoog van de Harvard Universiteit onderscheidde bijvoorbeeld linguïstische, muzikale, wiskundige, ruimtelijke, kinetische, interpersoonlijke en interpersoonlijke intelligentie. Zo had Gillian Lynne beweging nodig om te kunnen denken. Toen ze mocht dansen, ging het op school meteen veel beter. Je zou jezelf dus niet moeten vragen: 'Hoe intelligent ben ik?', maar: 'hoe ben ik intelligent?'
Hetzelfde geldt voor creativiteit. Dat is niet alleen gegeven aan een selecte groep mensen -iedereen wordt geboren met een enorme aanleg voor creativiteit. Ook in wetenschap, techniek, het runnen van een huishouding , sport of relaties kun je creatief zijn. 'Als je beseft dat ook jouw intelligentie en creativiteit uniek zijn, ben je een stap dichter bij het vinden van de persoon die je geacht wordt te zijn.
Wie herkent zich in het verhaal van Gillian Lynne? Verruim je blikveld!
Σχόλια