top of page

De belangrijkste nieuwe tips over voeding voor kinderen.

Bijgewerkt op: 7 mrt. 2023


De nieuwste analyseapparaten van biowetenschappers in de hele wereld komen ook onze kinderen ten goede. Baby's en natuurlijk ook opgroeiende jongens en meisjes profiteren namelijk heel erg van de kennis van de moderne voedingsfysiologen - als hun ouders daar tenminste rekening mee houden.


Bij nadere studie van dit thema zul je al snel vaststellen dat menige regel voor de ideale kindervoeding intussen achterhaald is.


Daar komt nog bij wat de Amerikaanse kinderneurologe dr. Miriam Leibowitz op de volgende manier samenvat: 'Baby's merken in hun eerste levensdagen en -weken heel goed of ze door hun moeder alleen worden gelaten of niet. De ervaring van onvoldoende liefde veroorzaakt bij hen een pijn die volwassenen totaal niet kunnen aanvoelen. Die stress leidt tot een extreme uitstoot van stress hormonen zoals cortisol en programmeert vaak voor het hele leven extra behoefte aan bepaalde voedingsstoffen.'


Intelligentie en voeding

De hersenen van een pasgeboren zuigeling beschikken over een perfect geweven communicatienetwerk van miljarden hersencellen en de uitsteeksels daarvan, de dendrieten en neurieten. Ze zijn direct al heel goed in staat om informatie op te nemen. Bij het waarnemen van de moeder en het eerste, nog instinctieve spel (bij strelen, ruiken, aanraken, voelen) worden de hersenen getraind. Als de pasgeborene echter alleen wordt gelaten of 'geen contact krijgt', sterven dendrieten en neurieten massaal af. Datzelfde gebeurd als de hersenen uit het hersenvocht en het bloed niet voldoende voedingsstoffen, vooral de B-vitamine choline, opnemen.


In het colostrum (de moedermelk in de eerste dagen na de geboorte) is de cholineconcentratie gelijk aan die van de ongeborene in de buik van de moeder. Hij is vier keer hoger dan in de moedermelk die de baby ongeveer vanaf de vierde of vijfde dag krijgt. Op zijn laatst in het derde trimester van de zwangerschap, maar ook in de dagen na de geboorte speelt choline dus een doorslaggevende rol in de ontwikkeling van de hersenen en intelligentie evenals voor het vermogen van een kind om lief te hebben. De allernieuwste ontdekking van biochemici is niet verrassend: de melkklieren van de moeder kunnen niet alleen choline onttrekken aan het bloed van de moeder en het opslaan, maar ze kunnen ook zelf cholinemoleculen synthetiseren.


Pasgeborenen hebben - in vergelijking met volwassenen- extreem hoge cholineconcentraties in het bloed (dat geldt overigens ook voor pasgeboren dieren). Een verdere voorziening van deze werkzame stof is verzekerd, doordat de moedermelk tot 60 keer meer choline bevat dan geconcentreerd is in het bloed.


Voor moeder en kind is de zogenaamde fosfatcholine, die in lecithine, lever en eierdooier zit evenals in boter, rundvlees en in lage concentraties in bloemkool, het beste. Deze chemische variant van choline bereikt via de moedermelk en het bloed direct het fijne netwerk van de hersencellen van de baby. Een pasgeborene met dergelijke goed gevoede hersenen neemt zelfs de aller fijnste zintuiglijke indrukken uitermate plastisch op, wat zijn eerste stapjes in het leerproces ten goede komt. Als er echter een tekort is aan choline, sterven hele kolonies neuronen af en bovendien worden alleen de grotere zintuiglijke waarnemingen in het groeiende bewustzijn ingeprent. De natuurvertrouwt er echter niet op dat mensen via de voeding voldoende choline opnemen voor de gezondheid van hun hersen- en zenuwcellen. De stofwisseling kan choline ook zelf maken en wel van het aminozuur serine, waarbij ook een ander aminozuur, methionine, betrokken is. Methionine zit in alle dierlijke voedingsmiddelen, serine komt voor in vrijwel alle levensmiddelen en vooral veel in kaas en eieren.


De natuur heeft voorrang

Deze paar voorbeelden laat al zien hoe belangrijk het is dat de aanstaande en jonge moeder heel goed op haar voeding let, want kinderen hebben de beste eiwitten, vitaminen, mineralen en vetzuren nodig. De waardevolste levensmiddelen komen altijd in onveranderende vorm direct uit de natuur zoals volkoren producten, melk, salade, groente, fruit, eieren, vis of vlees. Het voeden met natuurlijke heerlijkheden moet dus voorrang krijgen, in het bijzonder omdat kinderen na hun zesde levensmaand al beschikken over een spijsverteringssysteem en een stofwisseling die de voedingsbranche net zo goed kunnen verwerken als die van een volwassenen. Als je kinderen grootbrengt met natuurlijke voedingsmiddelen, hoef je je geen zorgen te maken over hun gezondheid In dat opzicht. Ongeveer vanaf het tiende levensjaar accepteren kinderen niet meer alles wat op tafel komt, maar worden ze kieskeurig. De normen voor een vreedzame, gemeenschappelijke middag of avond maaltijd kunnen plotseling op losse schroeven komen te staan en alles wordt wat ingewikkelder.


Hier de belangrijkste nieuwe tips over voeding voor kinderen.

  • Het dagelijkse menu moet zoveel mogelijk complexe koolhydraten bevatten zoals het geval is in volkoren pasta, natuurlijst, aardappelen en volkorenbrood. De glucose die daar in zit, wordt in de darmen slechts geleidelijk vrijgemaakt en in een aangename voortdurende stroom naar bloed (en daarmee ook naar de zenuwen en hersenen) vervoerd.

  • Suiker, zoetigheid en alles zoete dranken moeten tot een minimum worden gereduceerd.

  • Ideaal voor de bloedsuikerspiegel is dagelijks een portie volkorenmuesli.

  • De fruitschaal moet de hele dag rijkelijk zijn gevuld.

  • Hamburgers en pizza hoeven niet helemaal verboden te worden. Ze zijn in ieder geval duidelijk gezonder dan bijvoorbeeld friet, chips of chocoladerepen.

  • Maak je kinderen enthousiast over zelfgeperste vruchten- en groentensappen.

  • Kinderen hebben, net als volwassenen, veel choline Nodig voor de zenuwen, hersenen en cholesterol stofwisseling. Dit water oplosbare deel van het vitamine-B-complex zit in eierdooier, lever, biergist evenals in klimmen, noten en zaden. Bepaalde stoffen die nodig zijn voor de samenstelling ervan, zitten vooral in vlees, eieren en kaas.

  • Kinderen hebben vet nodig-maar dan wel goed vet namelijk vet dat veel meervoudig onverzadigd vetzuur bevat, zoals in plant aardige oliën tarwekiemen, zaden, zonnebloempitten, maar ook in vet koud water vissen (vooral, makreel, haring, enz) overgewicht wordt vooral veroorzaakt door verzadigde vetzuren (worst, kaas).


Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben gehad😃Mocht je nog vragen hebben laat het ons gerust weten!


Sidney

46 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page