Wat voedsel is voor de een, is vergif voor een ander. Hoe weet je welke voeding bij jou past?

De tijd dat het voornaamste voedingsadvies van het voedingcentrum van de overheid kwam, ligt alweer enige tijd achter ons. Ondertussen heeft bijna iedere universiteit een voeding’s onderzoek lopen en jaarlijks komen er honderden onderzoeksvragen op de markt met producten en voorschriften. Daarnaast brengen allerlei soorten goeroes een voedingsadvies en diëten aan het voetlicht en hebben een samenwerkingsverband aan te gaan met supermarktketens of producenten van voedingssupplementen.


"Melk is goed voor je botten, want calcium versterkt je botten toch?" Of heb je juist een grotere kans om osteoporose te ontwikkelen, doordat in melk meer fosfor dan calcium zit en dit de opname van calcium blokkeert? Of krijg je wel voldoende calcium uit groente binnen, maar doet het lichaam er niets mee, omdat je niet beweegt? Veel koolhydraten en weinig vet, of juist bijna alleen maar eiwitten en zo min mogelijk koolhydraten?


En dan de vele berichten dat stress veel belangrijke stoffen gebruikt, zoals magnesium en vitamine B. Hoe weet je of dat ook voor jou geldt? Kun je dat nog aanvullen vanuit gewone gezonde voeding of kun je niet meer anders dan supplementen nemen via pillen en poeders, omdat de grond waarop geteeld wordt niet alles meer bevat? Onderzoeken en diëten spreken elkaar meer en meer tegen.


Gedrag lijkt ook beïnvloed te worden door voeding gewoonten. Allergieën, intolerantie‘s, ADHD, autisme, ADHD, etc. Worden regelmatig gekoppeld aan eetpatronen. En wat te denken van de link tussen voeding en overgewicht, hoge bloeddruk, diabetes en een te hoog cholesterol gehalte?


Het is geen wonder dat je de weg kwijtraakt en vasthoudt aan wat je kent. Want dat voeding een belangrijke factor is in het hele gezondheidsverhaal, daarover is iedereen het zo langzamerhand wel eens.


Kinesiologie en voeding

In ons centrum werken we met voeding door middel van kinesiologie. Wat de benadering van kinesiologie anders maakt, is dat er gekeken wordt vanuit een zeer brede visie en dat de spiertest helpt tijdens de zoektocht naar wat specifiek voor jou passend is. De een ondersteunt zijn spijsverteringsstelsel door regelmatig ontbijt van fruit te eten, een ander persoon krijgt juist vertering’s problemen door het eten van te veel vers fruit. Met behulp van de spiertest kun je goed uitzoeken welk voedingspatroon en welke voedingsmiddelen ondersteunend zijn voor jou!


Wil je hier meer van weten neem gerust contact met ons op!


67 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven